Prof. Dr. Selda Pelin Kartal Dermatoloji Uzmanı

Telefon No :

news-2
Ürtiker tehlikeli mi?

Ürtiker pandemi döneminde sık görülmeye başlandı. Hatta Kovid-19'un deri bulguları arasında akut ürtiker de yer aldı. Ürtiker halk arasında kurdeşen olarak biliniyor. Ürtikerin deriden kabarık bakla bakla görülen, basmakla solan, sınırları belirgin kaşıntılı bir yerden çıkıp sonra kaybolduğunu belirten Doç. Dr. Selda Pelin Kartal, ürtikerin yaşam kalitesini bozduğunu söyledi. Peki, ürtiker belirtileri nelerdir? Ürtiker tedavisi nasıl olur?
Kovid-19'un deri bulgularından biri de ürtiker. Vücutta bir anda çıkan lekeler de ürtiker olabilir. Ürtiker hemen kaybolacağı gibi yıllarca sürebilir. Peki, ürtiker belirtileri ve nedenleri nelerdir?

Aksam.com.tr'den Merve Kantarcı Çulha'ya açıklamalarda bulunan Sağlık Bilimleri Üniversitesi Dermatoloji Kliniği Eğitim Sorumlusu Doç. Dr. Selda Pelin Kartal, pandemi döneminde çok araştırılan ürtiker sorununu anlattı.

BİRÇOK KİŞİ BU HASTALIĞI GEÇİRİR

Ürtikerin bir gün sürdüğünü belirten Doç. Dr. Selda Pelin Kartal, ürtikeri şu şekilde anlattı:

"Halk arasında kurdeşen olarak bilinen ürtiker, deriden kabarık bakla bakla görülen, basmakla solan, sınırları belirgin kaşıntılı bir yerden çıkıp sonra kaybolan ve bir başka yerden çıkan döküntülerdir. Bu döküntüler bir günden fazla sürmez. Toplumun çoğu hayatının bir döneminde bu kurdeşen hastalığını geçirir."

ÜRTİKER NE KADAR SÜRE DEVAM EDER?

Ürtikerle ilgili şikâyetlerin yıllarca devam edebileceğini belirten Pelin Kartal, şunları söyledi:

"Ürtiker ilk defa çıktığında genellikle 3 haftadan önce kontrol altına alınır. Bu tablo akut ürtiker olarak kabul edilir. Ama bazen de 3 haftadan daha uzun sürebilir hatta yıllarca şikâyetler devam edebilir, o zaman da kronik ürtiker denir. Akut ve kronik ürtiker nedenleri birbirinden oldukça farklıdır. Akut ürtiker besinler ya da ilaçlara bağlı alerjik reaksiyonlar, stres ve enfeksiyonlar sırasında ortaya çıkabilir."

ÜRTİKER VÜCUDU NASIL ETKİLER?

Ürtikerin yaşam kalitesini bozduğunu belirten Doç. Dr. Kartal, ürtiker belirtilerini şöyle anlattı:

"Ürtiker sadece kaşıntının yoğunluğu nedeniyle değil, bazen hayatı tehdit eden larinks ödemi de yapabildiği için ki buna anjioödem denir, çok önemli bir hastalıktır. Hastaların yaşam kalitesini bozar; öğrencilerin okula devamını ya da çalışanların çalışma gücünü olumsuz etkiler. Nefes almada güçlük şikâyeti gibi acil müdahale gerektiren bulgularla karşımıza çıkabilir. Neyse ki ürtikerde bu anjioödem tablosu çok sık olarak görülmez."

ÜRTİKERİN NEDENLERİ

Ürtikerin pandemi döneminde daha sık görülmeye başladığını belirten Doç. Dr. Pelin Kartal, ürtikerin nedenlerini şöyle açıkladı:

"Covid-19'un deri bulguları arasında akut ürtiker de tanımladı. Stress ve sıkıntı da bu artışta etkili oldu. Kronik ürtiker akut ürtikerin uzaması ya da soğuk, egzersiz, basınç gibi fiziksel nedenlere bağlı olabilir. Ürtikerde hastanın öyküsü önemlidir. Neden sonra oldu, ilaç kullanmış mıydı, vücutta bir enfeksiyon var mı gibi. Bir de döküntünün 24 saatten önce geçip geçmemesi önemlidir."

ÜRTİKER TEDAVİSİ NASIL OLUR?

Ürtikerin tedavisi hakkında bilgi veren Kartal, şunları söyledi:

"Akut ürtikerde tedavi ağırlıklı bir yaklaşımız olur. Kronik ürtikerde ise nedensel araştırma detaylı yapılır. Tedavide neden tedavinin temel taşını antihistaminik denilen ilaçlarımız oluşturur ancak dirençli tablolarda yeni jenerasyon ilaçlarımız da mevcut. Hasta bazında değerlendirme yapılarak bunlara da başvurabiliyoruz."

Kaynak: https://www.aksam.com.tr/mor-papatya/vucudun-her-yerinde-bir-anda-cikabilir-urtiker-tehlikeli-mi/haber-1147931